x

תמר, אופרה

אופוס: 276 שנה: 1958 
הרכב
סופרן, מצו-סופרן, 2 טנור, 2 בריטון, מקהלה, תזמורת סימפונית:pic,2,2,eh,2,bcl,2-4,3,3,1-timp+2-cel,hp-str
אורך היצירה
120:00 דקות
תווים
תמר, אופרה : קטעים נבחרים₪113.41

אופרה בשלוש מערכות

קטעים מתוך האופרה "תמר", בניצוחו של מרק לברי, בסביבות 1960.
עליזה לבנדובסקה, מצו סופרן
לוסי ארנון, סופרן
מרדכי בן שחר, בריטון
אפרים וגנר, בס
מקהלת קול ציון לגולה (רשות השידור)
תזמורת קול ישראל (רשות השידור)

מספר אריות בוצעו לאחרונה באנגלית, השפה בה נכתבה האופרה במקור, ע"י זכריה נג'ורוג (בריטון) ורחל קירשטיין-כהן (פסנתר) בקונצרט הפקולטה לאמנויות ע"ש יולנדה ודוד כץ, ביה"ס למוזיקה ע"ש בוכמן-מהטה, אוניברסיטת תל-אביב.

מלים: לואי י. ניומן

מו"ל: העמותה למורשת מרק לברי

תקציר:
מרק לברי הוזמן לנצח על האורטוריה "עבודת הקודש" פרי עטו בניו יורק. הרב לואי י. ניומן, הציע את מחזהו "האשה שבקיר" (The Woman at the Wall) ללברי ולאשתו הלנה.

לברי ראה את הפוטנציאל האופראי במחזה וביקש מהרב ניומן לכתוב את הליברית. כעבור מספר ימים הרב ניומן והלנה לברי לצידו, השלימו את העבודה. המלחין הסתגר בחדרו במלון בניו-יורק וכתב את האופרה כולה תוך חמישה שבועות.

ביצוע הבכורה של האופרה התקיים בטמפל רודף שלום בניו יורק ב-22 במרץ 1958.

האופרה מתרחשת בשנת 1400 לפני הספירה, בימי יעקב אבינו ומבוססת על הסיפור התנ"כי של תמר ויהודה (בראשית ל"ח), ועוסק בנושא הייבום (נישואי אדם לאלמנת אחיו).

יהודה בן יעקב אינו מרשה לבנו הצעיר, שֵׁלָה, להינשא לתמר שהייתה נשואה לבנו הבכור, עֵר, עד מותו. בנו השני, אוֹנָן, מת גם הוא בטרם נישא, כמצוות ההלכה, לתמר. יהודה, אשר איבד שניים מבניו, חושש כי נישואי שֵׁלָה לתמר ימיטו גורל דומה על בנו הצעיר, לכן הוא מכריז כי תמר מכשפה.

תמר נותרת ערירית ואינה יכולה להינשא בשנית. היא מתחפשת לזונה על אם הדרך ומפתה את יהודה לבוא אליה. תמר הרה כתוצאה מן המפגש ויהודה מורה לשרוף אותה כדי למחות את הקלון שהמיטה על משפחתו. אך כאשר מוכיחה לו תמר כי הילד ילדו הוא, מתחנן יהודה לסליחתה.

לברי יוצר במיומנות רבה את אווירת התקופה בתמונות "חג הגז", "חג היין" ו"השופטים". המוזיקה של דמותו של יהודה משתנה לאורך האופרה; היא מציגה אותו תחילה כראש השבט היהיר, אך לקראת הסוף מוסיפה לו ענווה, כשהוא מבין שטעה. אריית הפיתוי של תמר, כמו גם האריה בה היא פורשת את כמיהתה לילד, הן רבות רגש ונחשבות מן הטובות של לברי.

האופרה "תמר" נכתבה באנגלית, ותורגמה לעברית ע"י אהרן אשמן והילה להב.