תמונות מירושלים, סוויטה לתזמורת
מעל פסגת הר הצופים – מגדל דוד – שכונת המזרח – הכותל המערבי – השוק – מעל פסגת הר הצופים
הקלטה של הופעת הבכורה של היצירה, כנראה משנת 1960:
מנדי רודן, מנצח
תזמורת קול ישראל (רשות השידור)
לתשומת לבכם: בהקלטה זו חסר פרק III – שכונת המזרח.
מו"ל: העמותה למורשת מרק לברי
תקציר:
הסויטה "תמונות מירושלים" מתארת בשישה פרקים קצרים תמונות מהעיר הקדושה, בירת ישראל. היצירה נפתחת ומסתיימת בפרקים "מעל פסגת הר הצופים", ממנו ניתן לצפות על ירושלים כולה.
- מעל פסגת הר הצופים (Adagio): השלווה והיופי של העיר הנפרסת מפסגת ההר מובעים בצלילי הנבל והכינור.
- מגדל דוד (Allegro Vivo): תרועת כלי הנשיפה ממתכת פותחת את הפרק ומתארת את המגדל המתנשא מעל חומת ירושלים העתיקה.
- שכונת המזרח (Andantino): ריקוד קצבי עדין שבאמצעו קדנצה חופשית חסרת מקצב המנוגנת על ידי הסולנים – חליל, קרן אנגלית, מראקאס, כלי הקשה וכינור.
- הכותל המערבי (Andante Maestoso): תרועת כלי ההקשה והקרנות מפגינה את עצמת הכותל . בהמשך, הכלים סולנים ממנגנים תפילה אינטימית עם מלודיות בעלות גוון יהודי, המתגברת לזעקה גדולה על ידי התזמורת כולה. הפרק מסתיים בקול ענות חלושה.
- השוק (Vivace): פרק תוסס המפגין את המולת השוק וקריאות התגרנים.
מעל פסגת הר הצופים (Adagio): הסויטה מסתיימת באווירה השלווה, כמו בפתיחה, בה לברי חולק עמנו את יראת הכבוד אותה חש כלפי עירו, ירושלים.
חשוב לציין שמרק לברי כתב את היצירה 7 שנים לפני איחוד ירושלים. למרות שהוא לא זכה לראות את ירושלים המאוחדת (הוא נפטר כחודשים וחצי לפני מלחמת ששת הימים), המלחין חש חובה להביע את הקשר הרוחני שלו לעיר שהוותה עבורו את מהות היהדות וההסטוריה שלה.
היצירה נכתבה עבור תחרות מלחינים ביוזמת אקו"ם בשנת 1960 וזכתה במקום הראשון.
אנקדוטה: ללברי תמיד הייתה תחושת קודש לגבי ירושלים. הוא מצא את עצמו נפעם מול הייחודיות וההסטוריה של העיר. במשך השנים הוא חיבר שלוש יצירות סימפוניות שמתארות את העיר.
בשנת 1936 לברי חיבר את הפואמה סימפונית ירושלים – I, אופוס 43.
בשנת 1953 הוא חיבר את הפואמה סימפונית ירושלים – II, אופוס 249.
בשנת 1960 הוא כתב את הסוויטה לתזמורת תמונות מירושלים, אופוס 293.