x

דן השומר, אופרה

אופוס: 158 שנה: 1942 
הרכב
3 סופרן, טנור, 2 בריטון, בס, מקהלה, בלט, תזמורת סימפונית: 2/pic,2/eh,2,2-3,3,3,1-timp+2-hp-str
אורך היצירה
120:00 דקות
תווים
דן השומר, אופרה : קטעים נבחרים₪53.16

דן השומר – קידה (1945)

דן השומר – קידה (1945)


קטעים מן ההקלטה ההיסטורית של האופרה "דן השומר”, בניצוחו של מרק לברי, בסביבות שנת 1950:
פאולו גורין, בריטון
אברהם וילקומירסקי, טנור
שושנה שושן, סופרן
אינה גולדנשטיין, סופרן
מקהלת קול ציון לגולה (רשות השידור)
תזמורת קול ישראל (רשות השידור)

ליברית: מקס ברוד, ע"פ המחזה "יריות על הקיבוץ" מאת ש. שלום

מו"ל: העמותה למורשת מרק לברי

תקציר:
האופרה "דן השומר" נכתבה בין השנים 1940-1943, והוצגה לראשונה בשנת 1945 ע"י האופרה העממית הארץ-ישראלית. מרק לברי ניצח על הופעת הבכורה.

דן השומר – התוכניה (1945)

דן השומר – התוכניה (1945)

שלושה מהאומנים הבולטים של התקופה שיתפו פעולה בהפקת יצירת מופת הזו: המשורר והמחזאי ש. שלום, הסופר מקס ברוד, והמלחין והמנצח מרק לברי. שלושתם עלו לארץ בשנות ה-20 וה-30. "דן השומר" מציגה כמה מן הפנים של החיים בארץ ישראל בשנות מלחמת העולם השנייה.
את האופרה ביים משה הלוי, את הכוריאוגרפיה יצרה גרטרוד קראוס, ואת התפאורה יוחנן סימון – כל אחד מהם, מן הדמויות הבולטות בתחומן. לאחר כחמישים הצגות, זכו המחזאי והמעבד בפרס הקרן הקיימת.

דן השומר – פאולו גורין בדמות דן (1945)

דן השומר – פאולו גורין בדמות דן (1945)

"דן השומר" היא אופרה ציונית, המגוללת את סיפור חייהם ורגשותיהם של החלוצים בישראל. הלברית מבוססת על המחזה "יריות על הקיבוץ", המתרחשת בקיבוץ ששמו אינו נזכר, לפני קום המדינה. בלב העלילה עומד משולש רומנטי – דן-אפרת-נחמן. אהבתה של אפרת לדן, לו נישאה לאחרונה, עומדת במבחן חיזוריו של חברו הטוב של דן, נחמן.
לצד המאבק היום-יומי שמנהלת החברה הקיבוצית על קיומה, הן החומרי והן הרעיוני, נסחפות הדמויות הראשיות לקונפליקט מקביל ואישי, אך קריטי לא פחות, בין תשוקותיהן ומאבקיהן לבין מסגרות החברה. בעת שדן חי במלחמה מתמדת מול "הצל", אויב ערטילאי המהלך עליו אימים, נתונים נחמן ואפרת במתח ארוטי ההולך וגובר ככל שמנסים לכבותו, ומאיים לעקור את עוגן הסדר החברתי. שני המישורים הדרמטיים הללו, של דן מול עצמו ושל נחמן ואפרת זה מול זה, מגיעים לשיא ביטויים לקראת סוף המערכה השנייה, עם בוא הידיעות על מתקפה קרבה המאיימת לכלות את הקיבוץ על יושביו. מישור נוסף הראוי להתייחסות הוא המחלוקת על חינוכו של דור העתיד, המייצגת את הפער הדורי בין מייסדי הקיבוץ, "יהודים חדשים", שהערך המנחה את חייהם הוא עבודת האדמה, לבין הוריהם, "יהודים ישנים", שהדת והמסורת הן מרכז חייהם.

מתוך האופרה "דן השומר", 1945

מתוך האופרה "דן השומר", 1945

העומק הרגשי בתיאוריו של המחזאי ש. שלום, לצד המוזיקה הלוהטת של לברי, שבו את לב היישוב היהודי. עבור מרבית ילידי הארץ בני דור זה, האופרה מוכרת בזכות קטע המקהלה הפותח את המערכה השלישית – "חניתה".
שלא ככל יצירה המעוגנת בזמן ובמקום, נפלא לראות כיצד החיוניות והכנות הגלומות בצלילה של האופרה "דן השומר" לא דהו, גם בחלוף כשבעים שנה מאז נהגתה. אך בדומה ליצירות גדולות אחרות, מסוגה ושלא מסוגה, ניכר גם באופרה זו כיצד חוש דרמטי חד של המלחין, לצד אצבע רגישה לדופק הקהל, הביאו לעולם יצירה המתעלה על הז'אנר אליו היא משתייכת, וניצבת כאבן דרך לדורות הבאים.

 

אנקדוטות

לברי היה מספר סיפורים מוכשר. תמיד היה תענוג להאזין לסיפוריו האישיים.

לאחרונה התגלגל לידינו ראיון רדיו משנות השישים בו מתאר לברי כיצד כתב את השיר "חניתה". שיר פופולרי זה לימים נהיה לאריה המפורסמת של האופרה "דן השומר".
נסיבות כתיבת השיר מעידות על כמה לברי היה קשוב לסביבה וכיצד שאב השראה ממאורעות היום.

התרגשנו מאוד כי זו אחת ההקלטות היחידות בהן שומעים את לברי מדבר. במיוחד נפעמנו מענוותו ומהפירגון לאנשים סביבו. הוא היה "תקוע" בחניתה וכדי להעביר את הזמן כתב שיר עבור האנשים שסביבו. לברי הפנים את האינטראקציה של הקהל עם השיר ואימץ צלילים חדשים, כמו סלסולים מזרחיים, בגירסה הסופית.

לצערינו אין בידינו מידע על תוכנית הרדיו או המראיינת. אם מישהו מזהה פרטים כלשהם, נהיה אסירי תודה עבור המידע.

פרס קרן קיימת לישראל לאופרה “דן השומר”פרס קרן קיימת לישראל לאופרה “דן השומר”
Palestine Post
5 בנובמבר, 1945

קונצרט הגאלה של “דן השומר” שבוצע ע”י האופרה העממית הארצישראלית בתל אביב במוצאי שבת, בא לציין את קבלת הפרס המיוחד שקרן קיימת לישראל העניקה לאופרה העברית הראשונה.
מר א. קמיני נשא דברים בשם קק”ל ומר מ. שלוש הודיע, בשם שוחרי האופרה העממית הארצישראלית, על מתן פרס מיוחד בסך 50 לירות פלסטינאיות למלחין, מר מרק לברי.
מאסטרו ברנדינו מולינרי, שנכח באולם, נפגש עם המבצעים בעת ההפסקה.

 

ביצועים

קונצרט הצדעה למרק לברי
ביום 17.6.2012 בשעה 20:30 במרכז ענב, תל אביב.
מתוך האופרה "דן השומר" תבוצענה האריה "לא אב לי ולא אם" (סופרן) והאריה "חניתה" ע"י:
זמרי מיתר אופרה סטודיו של האופרה הישראלית

דן השומר – נדיה ליובובסקה בדמות אפרת (1945)

דן השומר – נדיה ליובובסקה בדמות אפרת (1945)

 

דן השומר – דן ואפרת

Dan Hashomer – Scene with Dan and Efrat

 

דן השומר – יוספה שוקן בדמות אפרת, וראובן לזר בדמות רב ולוולה

דן השומר – יוספה שוקן בדמות אפרת, וראובן לזר בדמות רב ולוולה

 

הצגת הבכורה של דן השומר, פברואר 1945

הצגת הבכורה של דן השומר, פברואר 1945