x

אספרסו, סוויטה

אופוס: 301 שנה: 1960 
הרכב
הרכב תזמורתי מיוחד: 1,1,3,0-0,3,1,0-2perc-pn-acc-gtr-str
פסנתר סולו
אורך היצירה
14:10 דקות

פרקים:

  • אנו באנו ארצה, רוק אנד רול
  • טנגו טבריה
  • פולקה כרמל
  • השטח הגדול, ואלס
  • ערבה, בלוז
  • בוגי-ווגי תל אביב

כתבי היד: בארכיון מרק לברי, מחלקת המוסיקה, הספרייה הלאומית, מספר/י מערכת 990037147800205171, 990038436660205171

גרסאות: קיימים שני עיבודים ליצירה זו:

  • הרכב תזמורתי מיוחד (חליל, אבוב, 3 קלרינטים, 3 חצוצרות, טרומבון, כלי הקשה, פסנתר, אקורדיון, גיטרה ומיתרים)
  • פסנתר סולו

תקציר:
הסוויטה מורכבת משש תמונות בהן המלחין מצייר את ארץ ישראל. לברי מיטיב להלביש כל תמונה במקצבי הריקודים הידועים בתקופה. הוא מקדיש את הסוויטה ל"דור האספרסו" — כך נקראו הצעירים של אותה התקופה שהואשמו ברדיפה אחרי בידור, שעשועים ונהייה אחר כוכבי רוק אנד רול מחו"ל.

      פרק ראשון – אנו באנו ארצה, רוק אנד רול: כפתיחה לסוויטה לברי משתמש בשיר העממי הידוע "אנו באנו ארצה" אותו שרו החלוצים
      פרק שני – טנגו טבריה: תאור פסטרולי של נופי טבריה שעל גדת ים כינרת; לברי לא יכל להתאפק ובסוף הפרק הוסיף תזכורת משירו הידוע, "כנרת"
      פרק שלישי – פולקה כרמל: מוקדש לשמחת המלחים בנמל חיפה
      פרק רביעי – השטח הגדול, ואלס: ביפו היה אזור שנקרא אז "השטח הגדול" והיה נחשב לאזור מפוקפק: ברים, פשיעה וכדומה. בתאור פלסטי לברי מאייר במוסיקה את האזור החשוך, גנבים ומשטרה ואף מסיים בירייה
      פרק חמישי – ערבה, בלוז: הסלוגן היה יישוב הנגב. לברי מתאר את הנוף המדברי, פעמוני הגמלים והשיירות
      פרק שישי – בוגי-ווגי תל אביב: קולות העיר המודרנית — מכוניות, ריקודים ואוירה תוססת; ממש עיר ללא הפסקה!

אנקדוטה:
כשבתו של לברי, אפרת, נסעה ללימודים בסן פרנציסקו, המשפחה שלחה לה ד"ש מוזיקלי, הקלטה של הסוויטה בצורת תשדיר רדיו. ההקלטה הייתה עבור אפרת והמשפחה אצלה היא התגוררה ולכן הוגשה באנגלית. המשפחה כולה נרתמה למאמץ; אבא מרק, אמא הלנה, אח דני, אחות ורדה ואפילו הכלב, במבי. זו דוגמא מצויינת לפיה ניתן להבין את ההווי המיוחד של בית לברי. ההקלטה המלאה נמצאת בדף האנקדוטות אודות מרק לברי.