x

מבצע קדש (פקודת היום), קנטטה

שנה: 1957 
הרכב
סולו בריטון, מקהלה ותזמורת סימפונית:pic,1,1,1,1-2,2,1,0-timp +1-str
אורך היצירה
9:57 דקות

קנטטה לבריטון, מקהלה ותזמורת

מבצע קדש בכתו ידו של מרק לברי

מבצע קדש בכתו ידו של מרק לברי

הקלטה הקלטה מטקס יום העצמאות התשיעי למדינת ישראל ב-15.5.1957:
ציפורה קופרמן, אלט*
מרק לברי, מנצח
מקהלת קול ציון לגולה (רשות השידור)
תזמורת קול ישראל (רשות השידור)
הערה: למרות שהיצירה כתובה לסולו בריטון, בהקלטה זו תפקיד הסולו מבוצע ע"י אלט*.

מלים: אסף שמחוני

מו"ל: העמותה למורשת מרק לברי

תקציר:

אלוף אסף שמחוני ז"ל, שהוביל את מבצע קדש, נהרג בתום הקרבות בשנת 1956. להנצחת שמו, הוחלט להלחין טקסט מתוך פקודת היום אותה הקריא באוזני החיילים לפני צאתם למבצע.

גלי צה"ל שלחו חייל צעיר, ישראל דליות, לגייס את מרק לברי למשימה. בשיחת טלפון בשנת 2013 דליות נזכר: "כחייל צעיר, נבחרתי לנסות לשכנע את המלחין הידוע מרק לברי, לכתוב מוזיקה לטקסט של שמחוני. למרות התרגשותי שנבעה מיראת הכבוד שרחשתי אליו, לברי מיד נתן לי להרגיש בנוח וביקש ארכה של מספר ימים כדי לחשוב. כעבור יומיים הוא נתן את הסכמתו. ההקלטה נערכה באולם י.מ.ק.א בירושלים ולברי הזמין אותי ללוות אותו. זה היה מדהים לראות את המקצועיות והקלילות בהן לברי ביצע את עבודתו."

אפרת, בתו של המלחין, הוסיפה על כתיבת היצירה: "למעשה אבא סיפר שהוא בכלל לא רצה להיענות לבקשה כי זה נראה לו מאוד מוזר לכתוב מוזיקה לטקסט צבאי שמפקד הקריא לחייליו… אבל אחרי שקרא את הטקסט, ומשום שלדבריו, החייל (ישראל דליות) היה מאוד נחמד ובעיקר משום שלברי תמיד אהב אתגרים, הוא החליט להתגייס למשימה ולהלחין את היצירה."

הקנטטה "מבצע קדש" בוצעה בטקס הממלכתי לציון יום העצמאות התשיעי למדינת ישראל (בשנת 1957). זו היתה הפעם הראשונה ש"גלי צה"ל" ו"קול ישראל" חברו יחדיו לשידור משותף.

לברי, שהיה בעל חוש לדרמה, הצליח לקחת טקסט פרוזאי, פקודת יום צבאית, ולהעביר את רוח הדברים במוזיקה. הוא שילב מקצבי מרש המתארים את המפקד המוביל את חייליו לקרב, עם מוזיקה לירית המתארת את סבלם של תושבי ישראל והמאורעות שהובילו למלחמה.

את המשפטים הקשים ביותר, "חיילינו יכו את האויב עבור רצח תושבים חפים מפשע; רצח אמהות שוחרות שלום; רצח ילדים בתוך עריסותיהם", אפילו לברי לא מצא דרך לתאר בשירה. את המלים הזועקות, באופן לא צפוי, הוא נתן לקריין להכריז.

פרק ראשון: "היום ינתן האות…"

פרק שני: "היום יושם קץ לפעולות הרצח…"

פרק שלישי: "כוחות הדרום, מפקדיו וחייליו, ילחמו בצבא האויב… עד אשר יובטח שכל ילד ישראלי ישן בבטחון בעריסתו, עד אשר השלום ישרור במדינת ישראל."