x

שיר השירים, אורטוריה

אופוס: 137 שנה: 1940 
הרכב
סופרן, טנור, בריטון, בס, מקהלה, תזמורת סימפונית: 2,2,eh,2,bcl,sax,2-4,3,3,1-timp+4-hp,pn-str
אורך היצירה
70:00 דקות
תווים
שיר השירים, אורטוריה : פרטיטורה ווקאלית₪248.08

הקלטה משנת 1962:
נורית גורן, סופרן
שמעיה אשכנזי, טנור
מרדכי בן-שחר, בריטון
מרק לברי, מנצח
מקהלת קול ציון לגולה (רשות השידור)
תזמורת קול ישראל (רשות השידור)

מלים: מקס ברוד עפ"י שיר השירים

מו"ל: העמותה למורשת מרק לברי

תקציר:

מאמר משנת 1942 על היצירה "שיר השירים"

מאמר משנת 1942 על היצירה "שיר השירים"

אחת מיצירותיו החשובות של לברי, האורטוריה "שיר השירים", הולחנה בשיתוף עם הסופר מקס ברוד, ועם הלנה לברי, רעייתו של המלחין. מקס ברוד שינה את סדר הפסוקים, מבלי לשנות את הטקסט התנ"כי, וכך שיחזר את מה שראה כרצף הנכון של הסיפור הקדמוני (ראו את מאמרו המלא). התוצאה היא דרמה לירית בארבע תמונות: בכפר -החטיפה – בארמון שלמה המלך – באלאדה של שולמית.

האורטוריה, הכתובה לסולנים, מקהלה ותזמורת, נחשבת לאחת מהיצירות למקהלה המשפיעות ביותר, כעין אבן דרך, במוזיקה הישראלית. היא הולחנה בשנת 1940 ובוצעה לראשונה ב-22 לאוקטובר, 1940 ע"י תזמורת הרדיו, ירושלים.

שיר השירים - תוכנייה

שיר השירים – תוכנייה

 

"שיר השירים"

לדעתי, אינה קימת כל אפשרות של עיבוד פיוטי ל"שיר השירים", באשר היופי הנפלא והעוז של היצירה יפסידו בהחלט מכל הוספה או שינוי.

דרכי היתה אחרת: לא הוספתי כל משפט, לא מחקתי כל שורה; שיניתי רק את סדר המשפטים. בכוון זה הייתי רדיקלי מאוד, ואני מאמין כי על ידי החלפת מקומם של משפטים ושורות ידועות מצאתי את צורתה המקורית הקדומה של היצירה.

זאת היא שירת כפר, שיר מזמור לאהבה בין רֹועֶה לרוֹעָהּ; אהבה עזה המתגברת בתרועת ניצחון על כל המכשולים. המלך, אנשי החצר, ארמון הנשים שלו, מופיעים לעומת אהבה תמימה זו כדמויות מפריעות. חוטפים את הרוֹעָהּ ומביאים אותה לארמון; ברם לכל פתויי האהבה של המלך היא אוטמת את אוזנה, לבסוף היא בורחת מארמון המלך.

מכס ברוד מסביר את הטקסט של שיר השירים

מכס ברוד מסביר את הטקסט של שיר השירים

בדרך זו מתקבלת בודאי תמונה אחרת מזו שידועה לנו לפי המסורת. איזה גורמים הניעוני לפרוש החדש של הכתוב – את זאת הסברתי בפרוטרוט בספרי "עבודת אלילים, נצרות, יהדות" (כרך ב). מכל הנמוקים שהזכרתי שם, אביא כאן רק אחד והוא, כי הטכסט המסורתי שיש בו הרבה קפיצות וסתירות, מקבל בזכות סדר הטכסט שלי אחדות פיוטית, כעין דרמה לירית קטנה ב-4 מערכות. כל סיטואציה מתפתחת כהכרח מהאחרת; השלמות של היצירה האמנותית מעידה, כפי שאני מאמין, כי מצאנו את הצורה המקורית הקדומה של יצירה זו. בזמן חיבור המוסיקה היה הכרח לעשות אי-אלה קיצורים, אשר אינם פוגעים ברושם הכללי.

מכס ברוד

 

ביצועים:

התזמורת הסימפונית הישראלית ראשון לציון
23-27 בנובמבר, 2013
אריה "קול דודי" מתוך האורטוריה "שיר השירים".
מנואל הרננדז-סילבה, מנצח
עידית זמיר, סופרן

תזמורת סימפונט רעננה
12 אוגוסט, 2007
דניאלה לוגסי, סופרן
איתן דרורי, טנור
גבריאל לובנהיים, בריטון
יאיר גורן, בריטון
המקהלה הקאמרית תל אביב
מקהלת מעיין
מיכאל שני, מנצח