x

עמק, פואמה סימפונית

אופוס: 45 שנה: 1937 
הרכב
תזמורת סימפונית:2/pic,2,eh,2,2,-4,3,3,1-timp+2-str
אורך היצירה
16:00 דקות
תווים
עמק, פואמה סימפונית : סט מלא₪404.02
עמק, פואמה סימפונית : פרטיטורה בלבד₪95.69

ביצוע היסטורי בניצוחו של מרק לברי:
לברי ביצע את הפואמה הסימפונית "עמק" פעמים רבות עם תזמורות שונות בארץ ובעולם. הקלטה זו הינה אחת מהבודדות שנשתמרו.
מרק לברי, מנצח
תזמורת קול ישראל (רשות השידור)
שנה: לא ידועה
לצערינו השנייה הראשונה של ההקלטה חסרה.

מו"ל: העמותה למורשת מרק לברי

תקציר:
לברי כתב את הפואמה הסימפונית "עמק" בשנת 1937. היא מבוססת על שירו "עמק", שהלחין למילותיו של רפאל אליעז כשנתיים לפני כן. זו יצירה תוכניתית באופיה. לברי שאב השראה לכתיבתה מן הפועלים בעמק יזרעאל שביום ניהלו מאבק מתמשך לייבוש הביצות ובלילות חגגו בשיר, בריקוד וברומנטיקה. הטקסט מתאר יום טיפוסי שכזה. המוזיקה מתארת את נוף העמק וגוברת בהדרגה לכדי ריקוד הורה מרגש. עם ביצוע הבכורה שלה בשנת 1937, הפכה "עמק" ללהיט. היא הייתה ועודנה היצירה הישראלית המבוצעת ביותר.

הפואמה הסימפונית "עמק" נבחרה על ידי המנצח לאונרד ברנשטיין בשנת 1950 כיצירה הישראלית הייצוגית, בסיורה הראשון של התזמורת הפילהרמונית הישראלית בארצות הברית.

ביצוע הבכורה היה ב-17.6.1937 בקונצרט הסימפוני השלישי (קונצרט קיץ) של התזמורת הארץ ישראלית (לימים התזמרות הפילהרמונית) ב"גן רינה" בתל אביב בניצוחו של מרק לברי.

בתוכנייה של קונצרט אחר של התזמורת הארץ ישראלית לברי מסביר:

מתוך תוכניית התזמורת הארץ-ישראלית - מרק לברי מסביר על עמק

מתוך תוכניית התזמורת הארץ-ישראלית – מרק לברי מסביר על עמק

את הפואמה הסימפונית "עמק" כתבתי בשנת 1937. זאת היא אחת היצירות הראשונות שלי לתזמורת, שנכתבו בארץ-ישראל מתוך ההתרשמות הראשונה מהארץ, במקרה זה מהעמק, שהוא משמש לנו כעין תמצית מאותה ארץ-ישראל שעליה אנו חולמים בגלות ושאיננה מאכזבת את תקוותינו.קשר נפשי לכל אחד אל העמק ורבות אפשר להגיד על אודותיו. אני צמצמתי את מסגרת יצירתי. ב"עמק" שלי השתדלתי למסור בעיקר את מצב הרוח, את האוירה, הליריקה שלו, השמחה והאופטימיזם.

את ה"עמק" שלי אפשר לחלק לשלושה חלקים. החלק הראשון – תאורי-ציורי; בו רציתי למסור את רוח העמק, את הליריקה שלו. החלק השני הוא אפי; זאת היא שירה של העמק; כיסוד בשבילה שימש לי "שיר העמק" שנכתב על ידי בשביל השיר המצוין של אליעז. בחלק השלישי עובר השיר למחול, [כ]מובן מאליו ל"הורה", לאותה ההורה החמה הסוערת, אשר אותה, כמדומני, יודעים לרקוד רק בעמק.

 

ביצועים:

18 באוקטובר, 2011
פסטיבל שילובים, עפולה
גל אלתרוביץ', מנצח
התזמורת סימפונית ירושלים (רשות השידור)

4 בינואר,2011
התזמורת הסימפונית קֶרנטנר (Kärntner), קלאגנפורט, אוסטריה
עמוס טלמון, מנצח

ביקורת:
עמוס טלמון, המנהל המוזיקלי של הסדרה הסימפונית בהרצליה, המצויה כעת בעונתה השמינית, ניצח לאחרונה על התזמורת הסימפונית קרטנר, קלאגנפורט, אוסטריה. הייתה זו הופעתו הראשונה של מנצח ישראלי בקלאגנפורט, אשר האגודה המוזיקלית (Musikverein) שלה מבוגרת מרעותה בווינה בשלושה שבועות… טלמון הוזמן לנצח על קונצרט פתיחת העונה של התזמורת: לפי הצעתו של טלמון, הקונצרט נפתח בפואמה הסימפונית הישראלית "עמק" מאת מרק לברי. טלמון: "דאגתי מעט כיצד תסתגל תזמורת אוסטרית ל"עמק",  בייחוד למקצב ריקוד ההורה אשר אינו מוכר לאוזן האירופית. גם חששתי קמעא איך יגיב לה הקהל בקלאגנפורט. אני שמח לומר כי התזמורת, הן בחזרות והן בקונצרט, ביצעה את "עמק" בלב שלם ובדיוק, רגישות והתלהבות מרובים. כך גם הקהל: ביצעתי את "עמק" בארבע כנפות תבל; זו הייתה קבלת הפנים החמה ביותר לה זכתה היצירה, עם קריאות 'בראוו' ותשואות נמרצות".