ריקודי כפר ישראליים, סוויטה
הקלטה נדירה משנת 1952:
(חמש השניות הראשונות של ההקלטה חסרות. לא הצלחנו לשחזר אותן מהסליל המקורי.)
מרק לברי, מנצח (ניתן לשמוע את לברי מכריז את מספרי הפרקים)
תזמורת קול ישראל (רשות השידור)
הערה: מרק לברי כתב שתי וריאציות לסוויטה ריקודי כפר ישראליים, אחת לתזמורת סימפונית והשניה לפסנתר:
ריקודי כפר ישראליים, סוויטה לתזמורת, משך 14:00 דקות:
- פתיחה
- תהלוכה
- מחול בהרים
- הרועֶה המאוהב
- הרועָה
- פולקה
- ריקוד האיכר
- בעמק
- דבקה
- הורה
ריקודי כפר ישראליים, סוויטה לפסנתר – שכולללת רק 5 פרקים, ומשכה 7:00 דקות:
- תהלוכה
- מחול בהרים
- הרועֶה המאוהב
- הרועָה
- פולקה
הפסנתרן אלן סטרנפלד, מתוך "Psanterin: Anthology of Israeli Music for Piano"
מו"ל: העמותה למורשת מרק לברי
תקציר:
הסוויטה "ריקודי כפר ישראלים" מציגה 10 תמונות מן ההווי הארצישראלי של תקופת קום המדינה. המלחין מרק לברי עושה שימוש בלתי אמצעי מקורי בריקודים לתאור האוירה והנופים.
- פתיחה: תצוגה (אקספוזיציה) של נופי הארץ בתיזמור הטיפוסי ללברי.
- חלק I – תהלוכה: מרש מלכותי במקצב 2/2.
- חלק II – מחול בהרים: ריקוד קליל, קצבי ומהיר.
- חלק III – הרועֶה המאוהב: תנועה מאצ'ואיסטית ומגושמת עם קורטוב של חינניות.
- חלק IV – הרועָה: שיר בת ההרים העדינה שנחבאת אל הכלים.
- חלק V – פולקה: אינטרפרטציה ישראלית והומוריסטית לריקוד האירופאי.
- חלק VI – ריקוד האיכר: מחול פרימיטיבי, אוטנטי ושמח.
- חלק VII – בעמק: תאור פסטורלי של נופיו הגולשים של עמק יזרעאל בשעות בין הערביים. לברי שילב הד חוזר לתוך המלודיה המשרה תחושה כאילו התזמורת נמצאת בעמק.
- חלק VIII – דבקה: ריקוד בדואי בקצב מתגבר ומלהיב. אוקטבות אוניסונו ופריטת פיציקטו משרים אוירה ים-תיכונית.
- חלק IX – פינאלה הורה: הריקוד הישראלי הטיפוסי פותח בסולו קלרינט אליו מצטרפים שאר כלי התזמורת עד לסיום גרנדיוזי. לברי היה הראשון שהחדיר את ריקוד ההורה הארצישראלי למוזיקה קונצרטית.
מעניין לציין כי המלחין כתב גם גרסה לפסנתר, באותו שם, והיא כוללת רק 5 פרקים.
ביצועים:
27 ליוני, 2016 – ״מחולות של ליל קיץ״ – אולם ימק״א, ירושלים
תזמורת חובבי המוסיקה ירושלים
25 באוגוסט, 2013 – תיאטרון פורד, הוליווד, קליפורניה. ארה״ב – שיתופי תרבות
התזמורת היהודית של לוס אנג'לס
ליווי באינטרפציה חדשה באמצעות להקת המחול המודרנית "בודי טראפיק" (BodyTraffic).