x

פרס אקו"ם למרק לברי

כבוד גדול נפל בחלקינו וביום ד' ה-30 בינואר 2013, דירקטוריון אקו"ם (אגודת קומפוזיטורים מחברים ומו"לים למוסיקה בישראל) יעניק למלחין מרק לברי פרס מיוחד על תרומתו ליצירה הישראלית.

מתוך מאמר ההכרזה באתר אקו"ם:

"הזוכים בפרסי אקו"ם בתחום המוסיקה הקונצרטית והספרות" (7.1.2013)

פרס מיוחד למלחין מרק לברי ז"ל —
מרק לברי היה מלחין מגוון ופורה והוא נמנה על דור המייסדים של המוזיקה האמנותית הישראלית. לחניו נכתבו בהשראת נופיה ואורחותיה של מדינת ישראל בראשית דרכה. כתיבתו היתה פשוטה ומובנת והצליחה לחבר בין קהלים שונים. בשנת 1948 ביקש דוד בן-גוריון ממרק לברי לייסד את תחנת הרדיו "קול ציון לגולה" בירושלים, ששידרה לקהילות יהודיות בתפוצות.

מרק לברי כתב על עצמו "לא רציתי לכפות על עצמי שום השקפות אחרות לאחר בואי ארצה. אולם ברגע שהשפעת הארץ חדרה לקרבי, כשהרגשתי את עצמי חלק ממנה וכאשר רכשתי את השפה, באופן טבעי ביותר התחלתי לכתוב באותו סגנון, שבו אני ממשיך לכתוב עד היום. אני כותב בשביל הקהל וברצוני להיות מובן על ידי הקהל. אני רוצה שיצירתי תעורר אצל המאזינים את אותם הרגשות, הרעיונות והרשמים שנתנו לי את ההשארה לכתיבת היצירה".

לברי כתב למעלה מ 400 יצירות ביניהן – אופרות, שירי עם, סימפוניות ועוד. בין לחניו לשירים עממיים "קומי צאי אחותי כלה" למילותיו של ח. נחמן ביאליק, "שיר רועים" למילותיו של רפאל אליעז, "לילה בגלבוע" של אברהם שלונסקי בביצוע יפה ירקוני ועוד. הפרס יוענק לבתו הגב' אפרת לברי, מייסדת ומנהלת העמותה על שמו.