x

לברי, שיר העמק וקפה כסית

ניוזלטר מתאריך 3.9.2014:

(לקבלת עלונים בעתיד נא לגשת לדף ההרשמה)

המנצח מרק לברי, הזמרת יוספה שוקן, מקהלת קול ציון לגולה ונגני מיתרים מתזמורת קול ישראל

"שיר העמק" הוא השיר הראשון שמרק לברי כתב בארץ, חודשים ספורים אחרי עלייתו. בראיון רדיו משנות הששים הוא מספר כיצד נולד השיר. כדרכה של הבוהמה התל-אביבית, לברי ישב ב"קפה כסית" המפורסם שם חבר לאמנים רבים כמו המשורר נתן אלתרמן, הזמרת יפה ירקוני, השחקנית חנה רובינא והבמאי משה הלוי. רבים משיריו התחילו ב"קפה כסית" ו"שיר העמק" היה הראשון.

במהלך מחקרנו על לברי, מצאנו ראיון רדיו נדיר — ישנן הקלטות בודדות בהן הוא מספר על יצירותיו. כמו כן, גילינו לפני מספר שבועות הקלטה הסטורית של "שיר העמק" משנת 1958 בה לברי מנצח על מקהלת "קול ציון לגולה" (אותה הוא ייסד ולימים נודעה למקהלת רשות השידור).

 

 

 

תעתיק ראיון הרדיו

"עמק" הוא [ה]שיר [ה]ראשון שאני כתבתי בארץ. ואני זוכר שאחרי שביקרתי בדגניה ורקדנו שם [כל ה]לילה, והריקוד עשה עלי רושם כביר. ריקוד של הורה נון-סטופ — רק עם צעקות ורק עם הקצב של הרגליים — הצעירים היו נפלאים. וכשחזרתי סיפרתי לבמאי [בשם] דניאל, שאנחנו בעצם עבדנו ביחד על הצגה שאף פעם לא התקיימה אגב, והחלטנו להכניס איזשהו שיר עם קצב ועם הורה.

כמובן התישבנו, כמו בזמנים ההם, בכסית, זה היה אז ברחוב בן יהודה פינת פרישמן והתחלנו לבחור סופר מתאים. הסופר [ה]מתאים בשביל דניאל היה אליעז (הם היו שני בולגרים — אולי בגלל זה). ואליעז כתב את הטקסט. ואני אמרתי לו אז, כמובן חשבתי — על אור, על שמחה, על הקצב. אז בנינו את השיר וכמובן אני כתבתי את המנגינה. והשיר נתקבל.

אגב, מעניין שאחרי זמן קצר ביקש שלמה קפלן* שאני אכתוב [את] זה בשביל מקהלה והחליטו לבצע [את] זה בעין חרוד, בכנס מקהלות ארצי. קרה משהו משונה: [את] החלק הראשון הם הספיקו לשיר ו[כ]שהתחילו לשיר את ההורה, הבמה נפלה ולא המשיכו בכלל הלאה. אני לא יודע אם המוזיקה היתה אשמה או הבנאי שם, הארכיטקט, אבל זאת היתה הקטסטרופה הראשונה עם ה"עמק". אבל למרות הכל אני חושב שכל [ה]מקהלות וכל [ה]סוליסטים שרו את "עמק".

* שלמה קפלן היה מנצח מקהלות ידוע

לצערינו, איננו יודעים את התאריך המדויק של ההקלטה או את שם תוכנית הרדיו.

בברכה,

העמותה למורשת מרק לברי
www.marclavry.org.il

נ.ב. רוצים לשתף את חבריכם בניוזלטרים עתידיים? הפנו אותם לדף ההרשמה לעלון העמותה.